אינטליגנציה עסקית: מי צריך את זה ולמה

אינטליגנציה עסקית או חוש עסקי, הוא שילוב של ידע ומיומנות המושתתים על ידי ניסיון: ידע על נושאים עסקיים מרכזיים, המיומנות ליישם את הידע הזה והביטחון לנקוט בפעולה על פי חוויות העבר. ניתן להגדיר את החוש העסקי כך: היכולת לקחת "תמונה רחבה" של מצב, לשקול אותה במהירות, לקבל החלטה הגיונית בביטחון ולהשפיע על אחרים להסכים איתך […]

אינטליגנציה עסקית או חוש עסקי, הוא שילוב של ידע ומיומנות המושתתים על ידי ניסיון: ידע על נושאים עסקיים מרכזיים, המיומנות ליישם את הידע הזה והביטחון לנקוט בפעולה על פי חוויות העבר. ניתן להגדיר את החוש העסקי כך:

היכולת לקחת "תמונה רחבה" של מצב, לשקול אותה במהירות, לקבל החלטה הגיונית בביטחון ולהשפיע על אחרים להסכים איתך על מנת להשפיע לטובה לקראת השגת יעדי הארגון.

שילוב של המיומנויות הבאות מרכיבות את החוש העסקי:

אוריינות פיננסית – היכולת להבין כיצד ארגון משתמש במשאביו כדי להשיג את התוצאה הרצויה. בהקשר מסחרי, זה נמדד לרוב במונחים של רווח או הכנסה, בארגונים אחרים המדד המרכזי להצלחה עשוי להיות שיפור ביכולת או יתרונות חברתיים מדידים.

ידע ארגוני – ידע על הארגון בו עובד הפרט. מהם ההליכים והתהליכים הרלוונטיים? איך הם יכולים לעשות דברים?

יכולת התמודדות עם אי בהירות – במקרים רבים, אי אפשר לדעת כל מה שרלוונטי למצב. כל אדם צריך להחליט מתי המידע הזמין מספיק כדי להתקדם.

יכולת לקשר סיבה ותוצאה – הן במובן הפיננסי, למשל. 10% הנחה אומר שלא נרוויח, והן במובן האישי למשל: אם לא נשלים את התחזית הזו במדויק, המנהל שלנו לא יבטיח את המשאבים הדרושים לנו בשנה הבאה.

מודעות עצמית – כיצד פעולות והחלטות של אדם ישפיעו על הארגון ועל האנשים האחרים בו?

מודעות לבעלי עניין – מהם האינטרסים והצרכים של בעל העניין, וכיצד משפיעות עליהם החלטות המתקבלות בארגון?

ידע הקשרי – היכולת לקשר בין מה שקורה מחוץ לסביבתו המיידית של הפרט למצבים במקום העבודה. עבור מנהלים בכירים, זה יכלול הסתכלות על המערך החיצוני הרחב יותר. עבור מנהלי ביניים, זה אומר לדעת על השינויים המתרחשים בתוך הארגון שלהם.

מבנה ארגוני ואינטליגנציה או "ערנות" עסקית

יש אנשים שמאמינים שחוש עסקי הוא מיומנות השמורה למנהיגים בכירים. עם זאת, על מנת להפוך למנהיג בכיר אתה צריך לפתח חוש. מה גם שהאתגרים של היום דורשים זריזות בכל רמות הארגון ולכן רכישת מיומנות של אינטליגנציה עסקית בדרגים היותר נמוכים בארגון היא יתרון.

כיום יותר ויותר ארגונים מצפים מעובדים ומנהלים לפתח ולחזק את– ה"ערנות" העסקית. גם עובדים שאינם עובדים בשיווק או במכירות, מצופים להיות "ערניים" לצרכים העסקים של הארגון.

הסיבה לכך היא כי ארגונים בכל המגזרים, הציבוריים, הפרטיים והשלישיים נמצאים בלחץ ובתחרות הולכת וגוברת וצריכים להיות זריזים יותר. אנו רואים גורמים חוזרים כמו:

  • שינויים וחוסר יציבות בסביבה החיצונית והפנימית.
  • ההכרח להגיב ולקבל החלטות במהירות עם מידע מוגבל ולא שלם וגם ברמות נמוכות יותר בארגון.
  • מבנים ארגוניים הופכים מורכבים יותר ויותר, כאשר גם מודלים של מיקור חוץ ושרשרות אספקה ​​מוארכות הופכים מורכבים יותר.
  • ולבסוף, אנו שומעים יותר ויותר חברות אומרות שהצלחה קשורה באופן ישיר יותר לאדם שמסתמך לא רק על כישורים טכניים, אלא על היכולת להבין את ההקשר הארגוני הרחב יותר.

האם חוש עסקי הוא כישרון טבעי או שניתן לרכוש אותו?

חוש עסקי הוא מיומנות נלמדת. זה לא מולד אבל יש אנשים שבגלל החוויות המוקדמות שלהם או הנטייה האישית שלהם, יהיה קל יותר לרכוש את המיומנות. כאשר ישנה יכולת להסתכל באופן טבעי על העולם מסביב בסקרנות אז כבר חלק מהדרך לשם סלולה.

משחקי סימולציה עסקיים יכול לעזור להשיג את המיומנות הזו. הם מאפשרים למידה חווייתית: מעגל ההתנסות, ההתבוננות, ההמשגה והניסוי שפותחים את החשיבה להשגת המיומנויות הללו. ליחידים יש הזדמנות לשקול מצב, לנקוט בפעולה, לבחון את ההשלכות של פעולתם ולשקול את צעדיהם הבאים. באמצעות תהליך זה, מפתחים דרך אידיאלית למשתתפים לצבור את החוויות הדרושות להם כדי לעמוד בבסיס הידע והמיומנויות הנדרשות יחד כדי לרכוש חוש עסקי.

משחקי סימולציה לעסקים פותחים דיון שבו אנשים יכולים לדון בהשלכות של חוש עסקי, להרהר על רמת ההבנה שלהם ולשקול היכן מיומנות נוספת תועיל.

מעבר לסימולציה ניתן לחזק את החוש הזה גם באמצעות הכשרה בנושאים של אסטרטגיה, מודלים עסקיים, יזמות, יצירתיות עסקית, וגם באמצעות ליווי וייעוץ 1:1 למנהלים לבניית תכנית עסקית פורצת דרך לצמיחה.

ניתן לפנות לאפקט-טיב למידע נוסף על הסימולציה לחשיבה עסקית, על ליוויים ועל הכשרות נוספות. info@effect.org.il  או 02-534-5336

מאת: דפנה זינדר סילברמן, יועצת באפקט-טיב.